Haralambina pe insula misterioasă – later edit cu poze dă la Rabi Selim

14 august 2008
Insula – foto de Roberto Quaglia
 
Ca s? stabilim o chestie clar?: Haralambina e numele de net al fiic?-mi! P? iea o cheam? al’fel, da’ noi o s?-i zicem Haralambina – iea a fost de acord cu chestia asta, a?a c?, n-am chef d? comenturi conexe temei, right?
Right said Fred.
Acu’ v’o doo?pe zile, st?team d? vorb? p? insula misterioas? (nu-i chiar a?a d? misterioas?, o s? vede?i) cu un ins d? la TV Romnia Cultural. Insu’ mi repro?a c? am fost un taNpit care f?cuse parte dntr-o ga?c? d? taNpi?i – ceea ce nu ierea o noutate. TaNpenia se tr?gea d? la faptul c? grupul literar cu pricina (n-o s?-l numesc acu’) a pierdut nu-?’ ce ocazii pn anii ’90 ?i c? ceea ce se experimenteaz? acu’ pn lit. rom. a mai fost experimentat, numa’ c? am fost noi pro?ti c? nu ne-am jucat cartea (c?r?ile) la vremea potrivit? ?.a.m.d. V? da?i seama, discu?ia primise un boast tomna’ d? la experimentele literare sau/?i artistice de la NY, chestiile alea legate d? HRP, Cristian Neagoe et comp.
Acu’, nu ie treaba mea s? vorbesc despre art? – cel mult, pot s? ncerc s? fac art?, sau ceva p’aproape, dac-oi fi n stare, bien sr. Nici ceilal?i din ga?ca la care f?cea referire insul d? la Cultural nu prea discut? despre art? – la fel ca ?i mine, s-au str?duit sau, nc? se mai str?duie. n cel mai r?u caz, cred c? putem s? discut?m despre demersul estetic (sau contraestetic, ceea nu nseamn? d?loc anularea ideei de art?) al unui happening ?i, fiind noi romni, putem deambula ore-n ?ir p? tema asta. Personal, experimentele nu m? mai atrag: d? la Joyce,
 

 
Faulkner, ?i monsieur Grillet ncoace, proza mi se pare greu de re-experimentat, c? au luat cita?ii d? mai sus caimacu’, iar n artele imagistice, gestul lui Duchamp
 
Marcel Duchamp – Fntn?
 
?i hazardul semiplanificat al lu’ Pollock
 
Jackson Pollock – Action Painting
 
(las la o parte "P?trat alb pe fond alb" de Malevici) pun punct preemine?ei ideii asupra manierei tehnice de ob?inere a efectului artistic - ah, ce-am b?gat-o p’asta….
(pauz? d? privit n gol ?i d? azvrlit me?a p? spate)
Io cred c? arta tre’e s? asigure un echilibru subtil ntre marf? ?i ambalaj – nu g?se?ti linia aia icstrem d? ngust?, nu faci art?. ncercnd s? experimentezi prea mult, po?i s? cazi cu u?urin?? n p?catul omului singur – ceea ce nu ie tocmai ngrozitor, avnd n vedere c? masturbarea nu-i altceva dect televiziunea omului d??tept.
Deci, stima?i spectatori (spusesem tevenau?i, da’ m-am gndit s? nu s? iveasc? ceva reclama?ii), asta discutam noi p? insula aia misterioas? aflat? la v’o dooj’ d? kilometri nord d? Cernavod?, p? bra?u’ drept al Dun?rii, lng? Capidava.
La nceput, v-am b?gat un intro cu Haralambina. Iea, Haralambina, are trei ani ?i v’o nou? luni. D? ce dracu’ am avut io chef s-o duc p? Haralambin? p? o insul? unde nu cur? apa, unde nu ie air conditioning, unde sunt mai mul?i ?n?ari d?ct frunze, unde se doarme la cort, unde se abereaz? pe varii teme etc?
 
Apus v?zut de pe insul? de Rabi Selim
 
P?i, pntre altele, dn cauz? c? pe insula aia po?i s? aberezi n gura mare despre experimentele artistice ?i, n ciuda nghesuielii, n-o s? ntoarc? nimeni privirea spre tine, cum c?: uite-l, b?h, ?i p? bou’ ?sta cum bate cmpii! P? d? alt? parte, Haralambina s? preg?te?te d? ie?it n lume, la gr?dini??, ?i deja am intrat n criz? d? timp n ce prive?te ridicarea unui firewall eficient care s-o fereasc? d? contaminarea pn: manele, valentin stan, marea speran?? gdea, 4ori4 ambalate jmechere?te, case cu ziduri roz, lan?uri d? aur proptite p? bur?i proeminente, george copos, groh?ituri p? post d? rsete – cu din?ii la vedere ?i cu ciunga sc?ldat? n bale, andreea marin, mac (d? la macdonald’s, nu d? la papaver somniferum), parlamentu’ Rrrrromniei, clubbin’ p? muzic? de simona sensual ?i cristiana r?du??, implanturi, in?i care s? descal?? pn locuri publice, case construite n albiile inundabile ale rurilor, audiobooks vndute la suprapre? d? liceanu (sic!!!!), oameni anima?i d? iaurt n loc d? snge etc.
 
Donald. Mac Donald. Zilele noastre.
 
Cu alte cuvinte, vreau s-o contaminez p? Haralambina cu chestii nefamiliare, sau c?zute n amnezia spa?iului carpato-danubiano-pontic, iar insula misterioas? s? preteaz? la a?a ceva.
P? scurt, insula asta, care s? chiam? Atlantykron, a fost g?selni?a a doi in?i: unu ierea prof d? romn? (Aurel C?r??el), iar ?llalt ierea ielevu’ lui la un cenaclu literar (Sorin Repanovici). Repanovici, ?sta, a sugerat pn vara lu’ ’89 s? petreac? un uichend ntr-un loc s?lbatic, a?a c? au plecat, ai naibii, cu cenaclu’ p? Dun?re, la beri, la citit d? texte, la vin, eh, dracu’ ?tie la mai ce. B?h, ?i-a v?zut C?r??el (profu) locul cu pricina ?i-a zis:
- Fra?ilor, da’ ?sta-i loc bun d? tab?r?!
 
Insula – foto: Roberto Quaglia
 
?i-au nceput s? fac? tabere p’acolo. Taberele iereau pentru taNpi?ii care s? ocup? cu literatura SF , numa’ c?, n scurt? vreme, au nceput s? vie p’acolo tot soiu’ d? oameni d? ?tiin??, profi, arti?ti plastici – m? rog, inclusiv ne?te in?i al?turi d? care, domnul Cristian Neagoe ar face figur? d? epigon, pen’ c? ?i acei in?i iereau, la rndul lor, epigonii unor al?i in?i, ?i a?a mai departe pn? n str?fundul timpurilor, dn cauz? c?, nu v? spun o noutate: n secolu’ XX s-a cam terminat cu o anumit? epoc? a gndirii (nu m? refer la comunism, ca s? n-avem vorbe!) asupra c?reia am s? revin.
 
ncepe non-linearitatea
 
P?i, da! Pur ?i simplu, pn? ?i experimentele artistice se epuizaser? ?i c?deau p? drumuri deja b?tute, ?i tre’ s? fii un ins cu memoria mult prea scurt? ca s? nu g?se?ti en?pe mii d? conexiuni ntre cel mai al dracu’ experiment artistic ?i lucr?rile care l-au precedat cu cel pu?in cinci decenii n urm?…
Revenind la acea epoc? a gndirii ?tiin?ifice, finalizat? plenar n secolul XX, am s-o ?i denumesc, ca s? nu m? b?nui?i d? fi?e: gndirea linear?, sau cartezian?, sau mecanicist? – cum vre?i s?-i zice?i. Stream of consciousness, postmodernismu’, suprematismu’, abstrac?ionismu’, suprarealismu’ (spicial nu le-am pus n ordine cronologic?!) – n-au f?cut dect s? prefa?eze n art? faptul p? care fizicienii deja l afirmau (Heisenberg? ai?) cum c? nimic nu e determinat ?i linear, ba cum c? totul ar fi fractalic ?i catastrofic, chestie p? care o bag d? la mine, p? post d? metafor?/hiperbol? ce reflect? realitatea? iluzia realit??ii? orgoliul min?ii omene?ti?
 

 
S? revenim. Avnd n vedere c? sefi?tii cam aflaser? d? teoria haosului, acum vreo 12 ani, p? insula aia se putea asculta la difuzoare d-l Roberto Quaglia, ?innd, pntre copacii luxurian?i, o conferin?? intitulat? Il pensiero stocastico. Pe acela?i vad a venit apoi un prof d? mate, Florin Munteanu (acu’ are contracte cu universitatea dn Santa Fe), care s-a apucat s? discute depre fractali ?i catastrofe (matematice, les amis!), dup? care, cu trecerea timpului, au ap?rut al?ii ?i al?ii, care au pus p? picioare ba un telescop astronomic, ba un laborator de nano-tehnologie (copiii sunt ncnta?i cnd s? joac? printre robo?ei autonomi, care judec? aidoma unui gndac, s? spunem) ba un laborator de biomecanic?, ba un atelier de art? plastic?, ba un curs de tehnic? literar?, eh, chestii d’astea. Totul fusese gndit astfel nct scriitorii d? sefeu s? se vad? la fa?? cu cercet?torii ?tiin?ifici, a?a, ca s? aib? loc un schimb d? idei la liber.
 
Roberto Quaglia (gnditorul stocastic) ?i Florin Munteanu (fractali et. comp.)
 
Tot acolo au b?gat ?i primele conexiuni wireless cu netu’, tot acolo au invitat scriitori care ncasaser? premii barosane p? la conven?iile mondiale, ba chiar ?i un cercet?tor pl?tit d? NASA ca s? exploreze premisele teoretice ale c?l?toriei n timp (NU E BANC!!!).
Despre insu’ ?sta dn urm? – el ie american, nah, ?i-l chiam? David Anderson.
 
David Anderson ie h?la d? lng? Florin Munteanu, adic?, penultimu’ dn dreapta
- al?turi de iei. Joe Haldemann ?i Ion Hobana. ?l d? vorbe?te e Jonathan Cowie-
poza ie tot d? p? saitu’ lu’ Roberto Quaglia
 
Ca orice american care a fost ?i pilot d? vn?toare, David Anderson are dambla cu sportu’. n consecin??, nota zilnic de-i s?reau capacele, ceea ce-l f?cea s? arate icstrem d? bine. Eh, ?i cum Roberto Quaglia ie ioropean, ba chiar fost consilier la prim?ria Genovei, nici nu nota ?i nici nu participa la ac?iuni excesiv d? fizice – doar s? gndea, c? a?a-s’ ioropenii: nu amestec? intelectu’ dect cu secsu’ cel mult. B?h, ?i ntr-o zi, v?zndu-l Quaglia p? american notnd d? zor, ?i mai fiind iel sup?rat c? americanu’ era mai cu succes la doamne, se apuc? s? comenteze:
- Ia uite, b?h, la ?sta! noat? ca fraieru’!
- D? ce ca fraieru’, tat?? Face bine la trup, te ?ine s?n?tos etc.
La care, Quaglia:
- P?i, a?a ?i imagineaz? ?i iel, c? dac? ‘noat? o s? fie mai s?n?tos ?i-o s? tr?iasc? mai mult ca mine. Da’ tu-?i dai seama c? to?i anii ??tia p? care crede c?-i c?tig?, i pierde, de fapt, notnd ca prostu’? 
Da’ iei doi iereau prieteni, a?a c?-?i permiteau.
 
Roberto Quaglia n Poiana lu’ Ivone (despre care se va vorbi!) – prin ochii lui Selim
 
n plus, p? insula aia s? mai ?ineau, d? pild?, concursuri de proz? scurt?, d? critic? – eh, aiureli, pricepe?i, da’ cu aiureli d’astea vreau io s-o contaminez p? fiic?-mea. Printre al?ii, p? insula aia a fost un ins care tr?ia d? unu singur (alea zece zile ct dura tab?ra) ntr-o poieni??, nc? izolat? pn anii ’90.
 
Poiana lu’ Ivone – v?zut? d? Rabi Selim pntr-un Canon
Poiana e nconjurat? de copaci de "plut? plng?toare"
 
Lua premii literare sear? de sear? ?i, la un moment dat, dup? ce a r?mas f?r? coli de scris (eh, da, pe vremuri se scria p? hrtie) a scris pe un rulou de hrtie igienic?, ?i tot a luat premiul pentru proz? scurt?.
Vorbesc d? Ivone, D?nu? Iv?nescu – mul?i n-a?i auzit d? iel, da’ dac? a?i citi "?i Pinocchio era viu", sau "A?teptndu-l p? Corban", nu v-a?i mai apuca s? v? mira?i c?… hm… experimente, spunea?i?
 
jos – Don Simon, D?nu? Iv?nescu, Ionu? B?nu??, moa, Maic, Doru Stoica
sus – Adrian B?nu??, Selim
poza ie f?cut? d? Aprilsea cu aparatu’ lu’ Selim Dion!
 
M???-rog, s? revenim. Tot pe acolo s-au mai nvrtit ?i Maic H?ulic? ( p? iel l ?ti?i) ?i Don Simon (l ?ti?i?) ?i al?ii, ?i al?ii, care au experimentat suficient d? mult ca s? m? amuze uimirea, extaziat? cteodat?, a celor dn jur propos d? scriiturile contemporane a?a-zis deviante.
A?adar, acolo aveam chef s-o duc p? Haralambina. Pn urmare, am luat beroasele, haleala, cortu’ ?i ne-am c?rat spre insul?. P? drum, am mers noi pe aproximativ 70% din to?i kilometri de autostrad? ai ??rii, unde a fost mi?to. P? la Cernavod?, ns?, ncepe coada, fr??ioare: crduri d? ma?ini s? mpotmoleau ntre ele, p? lng? podu’ f?cut la finele secolului XIX d? Saligny – pod serios, t?ticu, nu o aiureal? d’aia, ngust?, puchinoas? ?i meschin?, cum au mai scos ai no?tri dup? aia, la Ruse, la Giurgeni etc.
 
Pod p? bune – f?cut d? ingineri p? bune!
 
B?h, ?i p? lng? podu’ lu’ Saligny, vedem noi o reclam? uria?? pe pere?ii d? piatr? m?cinat? d? deasupra Dun?rii: un copil d? 8 – 9 ani, lng? un ATV, cu un slogan la modul: obi?nui?i-l d? mic, b?h, p?rin?i d??tep?i ce sunte?i! mi pare r?u c? n-am f?cut poz?, c? merita s? vede?i una dntre cauzele care ne cheam? la spital dn ce n ce mai des.
Ei, ?i p?trundem noi n Moesia Inferior, ?i o lu?m c?tre nord, p? lng? Dun?re.
 
Dun?rea lng? Seimeni
 
Insula asta, Atlantykron, se afl? lng? cetatea Capidava, care cetate ie pe acolo nc? dn secolu’ uno post Christ. Romanii, oameni d??tep?i, n-au schimbat denumirea satului dacic pe care l-au g?sit acolo – doar l-au nt?rit ?i au dislocat n zon? o cohort?, care trebuie s? asigure paza transporturilor de pe Dun?re ?i de pe… hm, drumurile care se ncruci?au pe acolo.
P?i, ?i acu’ fi?i aten?i: ierea, mai nti, un drum care venea tocma’ d? la Sarmisegetusa Ulpia Traiana (dn Ha?eg, b?h!) ?i care se termina p? malu’ opus cet??ii Capidava, traversnd juma’ d? Romnia (Dacia non Felix, p? vremea aia…).
Po urm?, mai ierea un drum care venea… hm, hm, d? la Roma, da! Venea, al naibii, pn Dalma?ia, Moesia, ajungea la Durostorum (Silistra), urca la Capidava, ajungea n nord pn? la Igleni?a (d?stul d? aproape d? Isaccea, care se chema Noviodunum p? vremuri, ?i care ierea sediul flotei fluviale romane a Dun?rii inferioare), dup? care lua curba, cobornd pe ??rmul M?rii Negre, la Histria, Tomis, Callatis ?i, tot n jos, la vale, pn? la Bizan?.
D? la Capidava, mai ierea un drum care ducea direct la Histria, trecnd prin Ulmet (Ulmetum). Chestiile astea nu le ?tiam io, sta?i lini?ti?i, le-am aflat d? la studentu’ d? gard? d? la ruinele Capidavei, p? care l-am ntrebat:
- Da’, ce fel d? drumuri iereau alea?
- Drumuri pietruite! Piatr? cubic?, mi-a zis iel, privindu-m? lung. P?i, ?ia, romanii, aveau treab?, domne! F?ceau comer?! C?rau aur dn Transilvania, l duceau la Tomis sau la Histria ?i-l nc?rcau pe nave, s? ajung? la Roma!
 
Capidava – sediul unei cohorte care asigura leg?tura ntre legiunea a V-a Macedonica, bazat? la Durostorum, ?i a XI-a Claudia, bazat? la Iegleni?a.
 
La Roma. Da.
Dup? ce romanii au plecat, Capidava a intrat p? mini bizantine, devenind episcopat (secolul V – VI), adic? avnd o popula?ie d? peste 5000 d? in?i (condi?ie sine qua non pentru a deveni episcopat). B?ile publice nu iereau o condi?ie obligatorie pentru ob?inerea statutului de episcopat, dar Capidava avea ?i a?a ceva. Mai mult, una dintre case, avea nc?lzire central?, prin podele ?i pere?i - hiponu?tiucum se numea sistemul, al c?rui nouhau era mo?tenit d? la romani.
Acualmente, Capidava n-are dect v’o 100 (o sut?!) de locuitori ?i nici o baie. Suntem n 2008, iar Capidava face parte dintr-o ?ar? denumit? Romnia. Avem 300 de kilometri de autostrad? care nu duc nic?ieri – se termin?, ai dracu’, n gol, cumva, c? n afar? d? Pite?ti, ceilal?i kilometri nu duc nic?ieri, dac? pleci d? la premisa c? Bucalele sunt buricu’ p?mntului. Mda. ?i ne mai inerv?m c? HRP a f?cut Rrrrromnia la gur? cum i-a venit – asta o zic a?a, pour la bonne bouche, pen’ c?, p? de alt? parte, parc? prea tare s-a montat HRP p? tema asta! Putea s-o zic? mai subtil, naibii, c? acu’, uite unde s-a ajuns: l-au pus p? un fripturist d? mare poet, unu’ care a mncat cu Fane Spoitoru la mas?, s?-l judece p? HRP care…
B?h, ce ?ar? e asta?
B?h, uite d? ce m-am dus cu Haralambina p? insul? – nu c-ar fi acolo un spa?iu n care Miori?a esen?ial? intr? ca screensaver by default, nici pentru c? acolo ar fi v-o Rrrrromnie sideral? prin idealismul atins, ci pentru c? acolo se petrec chestii care n-au leg?tur? cu restul arealului luat n discu?ie, Romnia nefiind ?ar? nicicnd, ci doar o aglomerare d? trguri, vremelnic ntrerupt? d? Mircea, d? Alex cel Bun ?i d? ?tefan (da’ numa’ pu?in), ?i apoi d? Regatul Romniei (pu?in mai mult). n rest, v? reamintesc, noi ieream ?ia care pl?team tribut, care ne trimiteam b?ie?ii s? fie ieniceri ?i femeile cadne – ieream ?ia care au inventat vorba "capu’ plecat, sabia nu-l taie", c? ?i-acu’ m?-ntreb: la care cap s? refereau, ai dracu’? Iar ghinionu’ nostru major a fost c?, dup? Iorga ?i Nae Ionescu, dup? Eliade ?i Anton Dumitriu, ba chiar dup? Densu?ianu, Brncu?i ?i…
 
Bacurile v?zute de Selim
 
Da’ ce m? intereseaz? p? mine chestiile astea? Sau p? voi? Culianu nu ?ine loc d? lizing, Enescu putea s? bage, mai bine, un "am dat zile d? la mine", iar Cioran ar fi trebuit s? se ocupe d? redactat discursuri politice pentru imbecilii care, d? 6 decenii, conduc Rrrrrrromnia. Iar Eugen Ionescu i-un cretin c? n-a imaginat Cntarea Romniei, iar Camil Petrescu nu-i dect un infatuat, pen’ c? a scris m?sc?ri ?i pen’ c? s-a luat d? armata rrrrrrromn? ntr-un roman cu iz erotico-filozofic, nah!
A?aaaaa…. A?a c?, ajungem noi p? insul?, cu VWu’ nostru ?l ro?u. Lu?m o lotc?
 

 
?i ajungem p? insul? ?i punem naibii, cortu’ ?la, n poieni?a lu’ Ivone ?i ne apuc?m d? ce s? face mai bine p? insula aia: d? vorbit. ntre timp, ?ilan?i montau telescoapele, o sta?ie meteo, scene, camere video etc. B?h, ?i pornesc io cu Haralambina n cercetare.
Vede iea corturi multe. Vede telescopu’ ?i vrea ?i iea s? se uite la stele.
 

 
Vede cum un spa?iu luxuriant d.p.d.v. vegetal se transform? ntr-o tab?r? d? corturi, chestie la care contribuim ?i noi, conform unui nouhau aiuristic.
 
Efort haralambinic nregistrat de acela?i magnific Rabi Selim
 
 
 
 
Euclidian Geometrics!!!
 
Dup? care, catastrof? (?!), g?se?te al?i copii! B?h, ?i ncepe urm?rirea. Mai nti, intr? cu to?ii n cortu’ nostru. Se las? cu o nemaipomenit? alerg?tur? p’n?untru. Cortu’ se umfl?, se clatin?, se aud chir?ieli, cortu’ ierea mprumutat, cablurile care-l amareaz? se ntind periculos, proemin? cte-un cap d? copil pn pnz?, se aud r?cnete….
- Haralambinaaaaaa! Stai, naibii, c? face?i cortu’ praf!
Haralambina, nimic. Copiii ?ilan?i: dup? iea. Chir?ial?, bubuituri, cortu’ era ca-n Tom ?i Jerry, ies copiii dn iel, o zbughesc, se arunc? pe cort, li se pare c? seam?n? cu un tobogan, se ca??r? p? iel, trag d? iel, po urm? s? apuc? s?-l dea la p?mnt, deliberat, ca s?-l prind? dedesubt p? unu’ dntre copii p? care ?ilan?i l nchiseser? na?untru.
- HARALAMBINAAAA!
n fine. O scoatem, dracu’, d’acolo. E ro?ie la fa?? ?i transpirat?. Trop?ie pe loc ?i-i fug ochii, n c?utarea a ceva nou d? f?cut.
 
n ac?iune
 
G?se?te ni?te bulg?ri de p?mnt. i arunc? la ntmplare. Apoi, apare alt copil ?i se apuc? s? se stropeasc? cu suc unul pe altul. Caft. Stai locului. Plec?m acas?. Haralambina cere o bere. Prime?te o doz? de aproxmativ 15 mililitri.
Mare gre?eal? – n loc s-o potoleasc?, berea parc? i-ar fi b?gat ardei n fund, a?a c? mai pornesc cu ea ntr-o tur?. S? explor?m insula. Ea zice c? e c?pitanu’ ?i io sunt Ned Land, c? ce altceva a? fi putut s? fiu p? o insul? misterioas?, dac? nu un ?la dn Jules Verne?
 

 
Numa’ c? insula misterioas? e rapid nconjurabil?. P? drum, slav? lu’ ?l d? sus, Haralambina vrea s? ne apuc?m s? g?sim un anaconda, a?a c? mai c?tig cteva minute. Intr?m n tufe. D?m peste un cort izolat, att d? izolat c?-?i venea s? crezi c? l-au pus acolo pentru… ??h…ca s?…. mmm… a?a, izolat ?i departe de restul corturilor…. hm.
- Hai s? mergem, i poruncesc Haralambinei.
- Io sunt c?pitanu, Ned! Hai s? vedem ?e e-n coltu’ ?sta…
- Hai s? plec?m, aici stau ni?te oameni…
- ?e oameni?
- Au nevoie de lini?te. Hai s? nu-i deranj?m.
- De ?e au nevoie de liniste? ?ine sunt oamenii ??tia? De ?e nu stau cu ?eilal?i? ?e vol ei s? fac? ai?i, singuli?
- Hai s? ne c?r?m odat?!
Accept?, dar, n schimb, trebuie s-o duc caii-caii.
- Ahaaaa, c?lu?ule… acu’ intl?m n zungl????. Dup? anacondaaaaa!
Intl?m, naibii, n zungl?, de r?sufl? ?ia u?ura?i n cortul lor singuratic n timp ce io gfi p? post d? cal. n fine. Ajungem la grosul corturilor. Acolo, ne ntlnim cu ceilal?i copii. Au ?i o mam? cu ei, apare ?i nevas’mea, a?a c? r?suflu u?urat.
Nu pentru mult? vreme. Haralambina intr?, icstrem d? relaxat?, ntr-un cort str?in. Intr? n vorb? cu oamenii de acolo. Dau s-o salt de acolo.
- Nu, nu, l?sa?i-o, c? e tare dr?gu??. La fel ?i prietenii ei! Hai, l?sa?i-o cu noi!
O las, da’ mamele r?mn d? jurn? lng? copii.
Dup? o vreme, Haralambina fur? un fisbi din cortul necunoscut. Se las? cu chiote ?i atunci, arunc? fisbiu’ n copac. Fisbiu’ r?mne acolo ?i Haralambina m? pune s? m? urc dup? iel. Nevas’mea se aliaz? cu iea, da’ io nu pot s? m? ca??r n salcia aia uria?? ?i fisbiu’ r?mne acolo. Haralambina se prinde c?-i nasol ?i nu mai a?teapt? s? m? dau jos dn pom: fuge n cel’lalt cap?t al insulei ca s? nu fie prins? d? posesorii fisbiului, d? mine ?i d? toat? lumea care, simte iea, se coalizeaz?, treptat, mpotriva iei. Fuge mpreun? cu un b?ie?el de vrsta iei p? care-l ag??ase p? lng? cort.
Mamele alearg? dup? ei. Dup? sunetele dn tufe, mi dau seama c? nu le-a luat mult ca s? pun? mna pe amndoi.
?tiin??…. pfuuuh… s-o inoculez cu alte valori…. auuuu…
Ce-ar fi s? beau o bere?
Cump?r berea. ntre timp, mamele apar cu plozii, care, stabiliser? deja c? sunt frate ?i sor?. Mergeau ca taNpi?ii, d? mn?, d? colo-colo, p? insul?. Lumea: vai, ce dr?gu?! ooooh, ce mi?to! A?tia doi s? prind c? sunt centru’ aten?iei ?i fac p? cumin?ii, ca s? mai ncaseze premieri din astea verbale: uite-te la ei, ce scumpi! doamne, doamne, ce frumoooos ?.a.m.d.
Prin urmare, m? decid s? profit, a?a c? m? duc s? fac p? artistu’ discret aburit d? alcool, al?turi d? prieteni. A trebuit s? me prefac c?-s u?or apucat d? nas, ca s?-i prind ?i io dn urm?, da’ nu s-a putut: Haralambina st?tea, a naibii, cu preopinentu’ d? copilu’ ?l’lalt p? acela?i scaun – n plus, se uitau prea mult unu n ochii celuilalt. Am l?sat balt? epopeea pe care o povesteam amicilor ?i m-am dus s? v?d d? Haralambina.
Era gata. l sorbea dn ochi p? preopinent ?i-mi tot spunea c?-i frac’so. Io c?scasem ochii, mpu?cat parc?. Preopinentu’ o pupa. Ea i spunea s? se mai joace de-a nu ?tiu ce. Fraieru’ zmbea ?i mar?a la sugestiile ei.
 

 
Ah, nu! Venisem, dracului, s? educ copila ?i iea, a naibii, se ndr?gostise d? primu’ e?it n cale ?i ierea gata-gata s? se joace cu iel o dup?-amiaz? ntreag?! Nu-i vorb?, b?iatu’ era dr?gu?, d? familie, alea-alea, da’ ce m?-sa s? petrecea? Adic?, la prima ie?ire n lume, Haralambina se ?i gndea s?-?i ia catrafusele ?i s? se care?
Ra-hat!
O iau io d? mn? ?i vreau s-o car la plimbare, s?-i ar?t minuni de-ale ?tiin?ei, monumente de-ale artei, ru’, ramu’…. Da’ ce, iea ierea proast?? C? unde e preopinentu’? C? unde era frac-so? C? iea tre’ s?-l caute. C? nu merge f?r? iel, chestii d’astea…
Ale naibii femei… D? mici, gena ncurc?turilor se manifest? plenar n jurul lor!… Au iele obiceiu’ ?sta s? amestece lucrurile, se pricep s? vrea chestii alambicate, insist? ca lucrurile s? aib? loc ntr-un anumit mod ?i nu n altul ?i tot a?a!
ntre timp, p? insul? se adunase la lume, ciotc?! ?ia terminau telescoapele, ?ilal?i d?deau drumu’ la robo?i, Florin Munteanu preg?tea tablele pentru scris, unii comentau texte literare…
 

 
Ah, ncepea s?-mi vin? inima la loc – pn’ la urm?, o contaminez io p? Haralambina cu arta nalt?, cu ?tiin?a de vrf… O s? vad? trestii gnditoare… o s? se scalde n cunoa?tere pur?… Oh, ?i-o s? vaz? ?i ceva tipi excentrici, printre care faimosul Fane Nebunu’, care a ncasat o scatoalc? d? la pretenaru’ lui d? Selim dn cauz? c? ierea prea excentric… oh….
 

 
propos de Fane Nebunu’ ?sta, io nu ?tiu p? unde ar fi d? g?sit prozele lui – da’, dup? cum scrie ?i d? dn gur?, ?i-ar merita ?i iel v’un post p? la v’un centru cultural, m-am trezit c?-mi trece pn cap. Dn p?cate, acela?i Fane, care arat? ca un clochard dar care se preg?te?te d? un doctorat n structuri d? rezisten??, n-are cum s? prind? v’un post pl?tit d? guvernu’ Romniei: a plecat, naibii, dn ?ar?, p? mu?chiu’ lui, cu niscaiva treburi private. E pn Italia.
Mda. Nasoala cu insula asta a fost c? n-am putut s? st?m ct trebuia, as’fel ca Haralambina s? beneficieze, a?a cum ar fi trebuit, de inoculul d? care vorbeam la nceput. N-a apucat, am?rta, dect s? stea p? lng? omu’ cu telescopu’, care i-a explicat cum ie cu planetele, cu v’o dou?-trei stele ?i cu alte chestii d’astea care, har Domnului, au dat-o p? fiic?-mea pe spate!
 

 
M? rog. A trebuit s? ne c?r?m nainte ca s? monteze ?ia un joc care, mai mult ca sigur, ar fi cucerit-o definitiv pe Haralambina: era vorba, de fapt, de un laborator de biomecanic?, n care copilul (sau adultul) sare pe o trambulin? special?, care simuleaz? c? te dai ba cu scheitbordu’, ba cu s?rfu’, ba c? s?ri cu skiurile…. E inven?ia unor b?ie?i care-s mai vechi p? Atlantykron, ?i care ?i-au propus s? fac? un hibrid d? realitate virtual? cu realitate real?, a?a, ca s? nu te atrofiezi ca taNpitu’, stnd doar p? scaun la pisi.
 
?tefan Ghidoveanu emite de la Atlantykron. Cred.
 
 
Adic? te joci cu helmeturi ?i data glovuri, da’ te joci f?cnd sport p? bune.
Acu’, s? nu v? imagina?i c? pe insula aia sunt numa’ ni?te ?ia care declam? non stop adev?ruri fundamentale, peripatetiznd pntre s?lciile dn care coboar? liane. Nu, t?ticu’, sunt oameni relativ normali, ni?te d’?ia n pantaloni scur?i, f?r? papion ?i cu tricouri, numa’ c? se gndesc la lucruri mai neobi?nuite. Eh, ?i dac? al?turi de asemenea in?i, m? mai ntlnesc ?i cu restul taNpi?ilor care ne-am ratat momentul literar n anii ’90, io m? simt bine ?i a? vrea ca ?i Haralambina s? se bucure de acelea?i lucruri.
Nu de alta, dar mi s-ar p?rea aiurea ca, v?zndu-l fiic?-mea p? Neagoe la TV, peste ani ?i ani, s?-?i imagineze, fie ?i pentru o singur? clip?, c? pumnii verbali pe care i-a ncasat ?la sunt o premier? ie?it? din comun pentru un curaj literar nemaiv?zut.
C?i pumni am luat noi n gur? pentru "Motocentauri pe Acoperi?ul Lumii", s? fie ICR-ul s?n?tos! Numai c? noi am avut noroc: meritat?, sau nu, ne-am ncasat "papara" d? la ni?te in?i care mai scriseser? ?i ei, care un roman, care un set de povestiri, care un volum de critic? – nu d? la gdea ?i d? la stan, acel stic al laptopului cump?rat d? papa Crescent! ?i asta, ca s? nu mai vorbesc de adev?ra?ii experimentatori, la care pn? ?i noi, romnii, am excelat, f?r? discu?ie: Unu, mi?carea Dada, Le Minotaure et les autres, c? ?i le Concombre Masqu, ca s? fiu cinstit, ?i cam trage pu?in? sev? d? la Tristan h?l b?trn, cu casa n Montmartre , pu?in mai jos de Le Lapin Agile, c? tare mi-a mai pl?cut p’acolo!
 
Dada – coinventat de un ins dn Moine?ti, Tristan Tzara
 
Mda… ?ia d? p? vremea lu’ Tristan au avut curaju’. Nu noi. Nici unu’ dintre cei ap?ru?i dup? ’90 – ca s? fie foarte clar pn? n rndu’ dn fa??, da? Acu’ ie d? bonton s? fie ics sau igrec pu?in ostentativ, pu?in gay, pu?in impotent, c? toate astea dau bine la publicu’ degust?tor, right?
Right said Fred.
 
Le Minotaure
 
Da’ acu’, semidoctu’ d? ziarist romn (of, of, p? unde or mai fi ?ia care scriau n anii ’90?) a ajuns s? ?in? loc activistului cu propaganda d? p? vremuri: scrie Cruz cnd e vorba de rachete cu raz? medie de ac?iune, da’?i d? cu p?rerea n economie, n sociologie, n politic?, n istorie, asta ca s? nu mai vorbim c? are ?i "preferin?e" morale, bine sus?inute de salarii.
 
Sensei Pamfil ?eicaru
 
Dar, dup? cum spunea un bun prieten, ?i despre ziari?ti, ?i despre noua pleiad? intelectual?, "sunt oameni care n-au un destin propriu, a?a c?, ce s? le ceri?"
P?i, da! Cre’ c? asta a? vrea, cel mai mult, s? nve?e Haralambina: s? aib? chef s?-?i fac? un destin propriu, iar Atlantykron ar fi n stare s-o inoculeze cu a?a ceva…
Sper!
Ah, ?i s? nu uit: am mncat o pastram? de oaie senza?ional? p? insula misterioas?!
/>

Tags:



Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X