N-A FOST GIUVAER MAI VECHI ÎN PATALIPUTRA – foileton – 0.1

28 iulie 2008
 
 
Pataliputra este numele vechi al ora?ului Patna, actuala capital? a provinciei indiene Biharia. A?ezarea, situat? pe malul Gandjei, a fost locuit? din cele mai vechi timpuri, fiind men?ionat? nc? din lucr?rile lui Megasthene (secolul III pre-Christ), care o amintea sub numele de Palibothra, toponimic care, ciudat, s-a transmis cu aceea?i pronun?ie n lucr?rile c?l?torului chinez Fa Hsien, care a scris despre ora? tocmai n secolul IV post-Christ.
 
 
Pataliputra este sfnt? ?i pentru hindu?ii cei aproape evanescen?i, ?i pentru budi?tii cei gure?i, ?i pentru m?run?eii jaina, dar ?i pentru majestuo?ii sikh, cei prea rar vizibili dar nu despre ora?ul propriu-zis doresc s? v? povestesc, ci despre vechea legend? a straniului giuvaer din acel ora?. Nu m? ndoiesc c? a?i auzit legenda, c?ci a intrat n repertoriul oral al multor popoare, fiind transmis? (parazitat, ce-i drept), din genera?ie n genera?ie, n pove?ti precum Vr?jitorul cel Calic, sau Iatacul ascuns cea din urm? poveste fiind ecranizat? recent de casa ruseasc? de filme Koncealovski & Rambam.
O s? v? relatez acum n ce fel am aflat de povestea giuvaerului. Eram mic (nici cinci ani nu cred c? aveam), cnd, ntr-o var? trzie, p?rin?ii m-au dus la Breaza. ntr-una din nop?i, gazda ?i bunic?-mea aveau un nemaipomenit chef de taclale, numai c? eu refuzam s? m? culc, tr?gnd cu urechea la ce vorbeau. Nu-? ce naiba aveau ele chef s?-?i spun?, c?ci gazda (o femeie gras?, de vreo 60 de ani, cu un cap uria?) ?i propuse s? m? adoarm? cu orice chip. Prin urmare, se apuc? s?-mi zic? o poveste.
Avea femeia aceea un ritm al frazei deosebit de molcom ?i o voce egal? n mai pu?in de zece minute, ochii au nceput s? mi se nchid?, numai c? povestea era ntr-att de fascinant? nct am f?cut eforturi supraomene?ti ca s-o ascult pn? la sfr?it. Nu mai re?in am?nun?it epica acelei pove?ti, dar mi-a r?mas n minte, extrem de vie, imaginea giuvaerului: translucid, era cam de dimensiunile unui smbure de cais?, numai c? sem?na cu un conglomerat din melci din aceia albi, pe care l g?se?ti pe platourile montane nalte; pe de alt? parte, era moale, umed ?i extrem de rece, fiind ntotdeauna ?inut (cu excep?ia situa?iilor n care l foloseai) ntr-un flacon transparent de sticl? plin cu cerneal?.
 

 
S? re?inem acest flacon de sticl?, pentru c? numai dup? mul?i ani am aflat c? pe vremea cnd a fost f?cut giuvaerul, sticla nu fusese nc? inventat?.
Totodat?, am re?inut foarte clar, aproape cinematografic, lupta nemaiv?zut? pe care au dat-o ni?te cavaleri ?i n?elep?i faimo?i (extrem de faimo?i!) pentru a pune mna pe giuvaerul cu pricina; lupta a fost urmat? de o incredibil? alerg?tur? n care s-au nfruntat mari capete ncoronate care au l?sat onoarea deoparte (n m?-sa!), doar pentru a pune ei mna, cei dinti, pe obiectul acela care, firesc, avea puteri ie?ite din comun. n afara acestor lucruri, gazda mi tot repeta c? giuvaerul fusese adus tocmai de la Palimboputra, nume care, nu ?tiu de ce, m? umplea de fiori. Fire?te c? n-am apucat s? aud sfr?itul pove?tii, gazda reu?ind s? m? adoarm? bu?tean. n zilele urm?toare, nemaiavnd probabil ce s? mai discute cu bunic?-mea, gazda n-a mai avut motiv s?-mi spun? povestea nc? o dat?…
Dup? ce am nv??at s? citesc, am tot ncercat s? dau peste poveste, dar mi-a fost imposibil. Am relatat altora fragmentele care mi r?m?seser? n minte, dar legenda a ajuns n folclorul nostru ntr-o form? ntr-att de distorsionat?, nct nici unul dintre cei ntreba?i n-a fost n stare s? m? pun? pe urmele textului.
 

 
Mult mai trziu, ntr-o vreme n care studiam istoricul unor interven?ii chirurgicale, am dat peste un document turcesc care n-avea nici o leg?tur? cu cercetarea mea. Nu mic? mi-a fost mirarea cnd, n text, am ntlnit denumirea de Palimboputra, fapt ce m-a determinat s? las balt? lucrul pe ziua aceea ?i s? m? delectez cu lectura acelui document, scris de mn?, cu o frumoas? caligrafie naqsh (varianta Iskenderun), pe o bucat? de piele de capr? r?mas? extrem de fin? dup? mai bine de cinci sute de ani de la preparare.
 
 
Nu mi-a luat mai mult de dou? minute ca s?-mi dau seama c? d?dusem, n sfr?it, peste povestea auzit? n copil?rie. Autorul acelui text, Musawa al-Daud, relata straniile p??anii conexe cu un giuvaer moale dar indestructibil, translucid de?i aproape negru, mereu nghe?at dar care trebuia s? se nc?lzeasc? la temperatura corpului pentru a-?i ar?ta puterea. Cea mai mare parte a pove?tii avea loc n Constantinurbs, n anul 1427, n timpul celei de-a IV-a Cruciade.
 
 
Habar n-aveam pe atunci c?, ncepnd cu acea zi, cercet?rile mele fundamentale aveau s? intre ntr-un con de umbr? care a durat opt ani. ntr-adev?r, am l?sat balt? istoricul chirurgiei ?i m-am apucat s? caut alte ?i alte documente care aveau leg?tur? cu giuvaerul cel vechi de la Palimboputra.
Una peste alta, am g?sit mai bine de zece documente care se refer? exclusiv la giuvaerul din Pataliputra, dup? cum este denumit ora?ul de origine al bijuteriei n cele mai multe dintre variantele povestirii. n alte peste treizeci de documente, am descoperit o gr?mad? de aluzii la povestire, iar ceea ce voi expune mai jos este, dac? vre?i, o medie a relat?rilor, un fel de adev?r-situat-la-mijloc reconstituit din lecturi.
Dou? lucruri doresc s? subliniez nainte de a dep?na legenda. n primul rnd, a? atrage aten?ia asupra arealului extrem de ntins n care a circulat povestea locul cel mai vestic n care a fost redactat? este n Irlanda, la Ballyvaughan (autor: Danrig din Clonmacnols, scriptor al contelui de Dunguaire),
 

 
n timp ce locul cel mai estic este chiar Pataliputra (autor: Rafad bin Jalal, un sikh, contabil al unui comerciant chinez de artificii). n al doilea rnd (?i acum, ?ine?i-v? bine!), am s? amintesc ntre ce ani au fost redactate documentele despre nemaipomenitul giuvaer: cea mai tardiv? men?iune a fost f?cut? la 1734, la Kiev (autor: Stanislav Bronislavski, medic care descrie modul de ntrebuin?are al giuvaerului!), n timp ce cea mai timpurie a avut loc la… 1331, cu 96 de ani nainte de a avea loc ciudatele p??anii!  
 

 
Acest din urm? document a fost redactat la Itea, n Grecia (n apropiere de Patras), de Aristodulus Filologos, un arhivar de la Muntele Athos, cobort n lume ca s?-?i trateze o boal? de pl?mni care a necesitat ?ase luni de clim? uscat? pentru vindecare. Abil, Filologos a vrt povestea printre rndurile unui manuscris canonic despre Fecioara Maria . n textul care m-a interesat, Filologos a relatat cu lux de am?nunte cele ce aveau s? se ntmple, documentul fiind scris spre ?tiin?a unui str?nepot de-al s?u care avea s? tr?iasc? la Constantinurbs, n timpul cumplitelor nenorociri ce s-au ab?tut asupra ora?ului cu prilejul celei de-a IV-a Cruciade.
Fire?te c? am avut curiozitatea de a data documentul lui Filologos, care document (?i mai straniu!), este scris pe papirus, fapt extrem de rar pentru Grecia acelei perioade, cnd se folosea deja pergamentul ?i, pe alocuri, hrtia. Testarea cu Carbon14 a fost efectuat? la laboratorul Nucleon, al Universit??ii din Vienna (v? recomand s-o vizita?i, pentru magnificele fresce semnate Gustav Klimt ),
 

 
?i a stabilit c? cerneala documentului (cerneal? clasic? mediecal?, tip fier-parazit de frunz?, dup? cum mi s-a explicat n raport) a fost produs? n jurul anului 1300, plus/minus 15 ani. Am c?utat, de asemenea, s? identific o eventual? contaminare a celorlalte texte, contaminare datorat? documentului lui Filologos, care ar fi putut s? amorseze o minciun? princeps dar papirusul incriminat a fost descoperit abia n 1918, n casa unui evreu din Istanbul, ntr-o stiv? de vechituri (documentul este depus actualmente la Topkap, n fondul de nscrisuri varia). Pe de alt? parte, ceilal?i autori se citeaz? reciproc, dar nici unul nu-l aminte?te pe Filologos.
Cum-necum, chiar ?i dac? documentul lui Filologos ar fi doar o m?iastr? contrafacere, legenda giuvaerului este, n linii mari, cea pe care o voi expune mai departe. Un fapt men?ionat de aproape to?i autorii este acela c? giuvaerul din Pataliputra ne-a schimbat (oare n ce mod?) via?a, chiar dac? nu vom avea cum s? ne d?m seama de asta nicicnd.
Am s?-mi permit, cnd ?i cnd, s? furnizez anumite explica?ii pentru cele ce se petrec n povestire, chiar dac? fluen?a lecturii va avea de pierdut din acest motiv. Pentru a corecta acest neajuns, ns?, am s? ajurnez limbajul autorilor medievali, n speran?a de a ob?ine un text ct mai accesibil. Anumite pasaje originale vor fi marcate, ocazie cu care voi face, totodat?, ?i trimiterile necesare la sursele documentare.
 
- sfr?itul introducerii -
 

Tags:



Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X